سنجش رضامندی روستاییان از شرکت‌های تعاونی روستایی استان کرمانشاه

چکیده

    با توجه به افزایش جمعیت، کاهش منابع و امکانات و نیز پیدایش نیازهای اجتماعی و اقتصادی جدید در کشورهای در حال رشد نظیر ایران، تحقق اهداف توسعه روستایی و برخورداری روستاییان از معیشت پایدار، بدون توجه به مقولۀ تعاون روستایی و بهبود وضعیت آن میسر نخواهد شد. در این راستا واکاوی نقاط قوت و ضعف شرکت­های تعاونی روستایی به عنوان یک نهاد با سابقه را می­توان از جمله راهکارهای اصلی در فرایند توسعه روستایی دانست. بر این اساس، هدف کلی از پژوهش توصیفی– همبستگی حاضر سنجش رضامندی روستاییان از شرکت­های تعاونی روستایی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را روستاییان عضو شرکت­های تعاونی روستایی در 5 شهرستان استان کرمانشاه (اسلام­آباد غرب، جوانرود، سنقر و کلیایی، روانسر و کرمانشاه) تشکیل ‌داده­اند. برای انتخاب نمونه­های مورد مطالعه از روش نمونه­گیری طبقه­ای تناسبی استفاده شده و 38 شرکت تعاونی روستایی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها از پرسشنامه­ای محقق ساخته استفاده ‌گردیده که روایی آن توسط پانل متخصصان تأیید و پایایی تمام بخش‌های آن بالای 7/0 گزارش گردید. نتایج نشان می­دهد که حدود 21 درصد از روستائیان، از شرکت تعاونی روستایی محل خود رضایت کامل داشته و 79 درصد آنان از عضویت در شرکت ابراز نارضایتی نموده­اند. همچنین متغیرهای مستقلی نظیر احساس مسئولیت مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره در قبال دارایی و اموال شرکت، تبعیض و بی­عدالتی در ارائه خدمات، ارائه به موقع کالاها و خدمات توسط شرکت، نبود حسابرسی­های زمان­مند و عدم اطلاع‌رسانی عملکرد شرکت، تحویل به موقع بهای محصولات کشاورزی به کشاورزان و هماهنگی بین مسئولین شرکت­ها با روستاییان به­ ویژه شوراهای اسلامی،‌ به عنوان عوامل مؤثر بر رضامندی روستاییان از شرکت­های تعاونی روستایی شناخته شدند.

کلیدواژه‌ها