Assessment of the role and performance of the media in the development of sport tourism (Case study: East Azarbaijan Province).

Authors

1 Ph. D. of Geography & Urban Planning, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Islamic Azad University, Ahar Branch, Ahar, Iran

3 Department of Geography, Payam Noor University, Mahabad center

Abstract

Regarding the evaluation of the role and performance of the mass media in developing sports tourism and to study the degree to which the mass media has been successful in fulfilling its functions in relation to sports tourism development and also the role of each one of the mass media in fulfilling the abovementioned functions are issues need to be considered. East Azarbayjan Province and Tabriz as the center of the province enjoying a wide range of tourism attractions opportunities such as sports tourism has been seen as the center of the Islamic Tourism in 2018. On the other hand, this sports tourism is supported by various local mass media. However, no comprehensive study has been carried out regarding the potentials of tourism especially sports tourism and challenges facing in developing and expanding sports tourism in East Azarbayjan province, which in turn necessitates an attempt to conduct a comprehensive study and research in this regard. The aim of the current research is applied research and we applied descriptive methodology. We applied field study to collect and analyze data including distributing questionnaires among 106 individuals who are experts in this field of study. To analyze data we applied statistic methods using SPSS software. The results have indicated that the mass media has been successful in two areas: one is comprehensive notification coverage of sports events and the second quick and honest broadcasting of sports news and media coverage of important sports events in which the mass media we studied in our research has showed an acceptable performance, in other areas the mass media function has been very weak. Our study also indicated that informing people about sport events and clarifying them about analyzing and explaining problems in issues facing sports tourism development and challenging the officials, institutions and organizations in charge, is in turn proved to be the most effective factor in developing sports tourism in East Azarbayjan Province. Finally, it has been proven that among the mass media, television has significantly performed the best while radio has performed the worst regarding development of sports tourism in East Azarbayjan Province.

Keywords


  1. اصفهانی، نوشین (1388): جهانگردی ورزشی، انتشارات عصر انتظار، چاپ اول، تهران.
  2. اکبری، مجید؛ جعفری مهرآبادی، مریم؛ طالشی انبوهی، مرضیه و نوبخت سبحانی (1395): سنجش کارایی نسبی شهرستان های استان آذربایجان شرقی در بخش زیرساخت های گردشگری با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی داده ها (DEA)، فصلنامه جغرافیا و توسعه، سال چهاردهم، شماره 45، صص 220-197
  3. حمیدی، الهه (1393): بررسی نقش رسانه ها در توسعه گردشگری ورزشی، اولین کنگره تخصصی مدیریت شهری و شوراهای شهر، ساری، مرکز همایش های توسعه ایران، 1 و2 خرداد.
  4. خالدیان، محمد؛ مصطفایی، فردین؛ صمدی، مهران و فرخ کیا (1392): نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش، فصلنامه مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، سال اول، شماره 2، صص 56-48.
  5. خطیب زاده، مهدی؛ کوزه چیان، هاشم و افشار هنرور (1392): نقش کیفیت خدمات گردشگری ورزشی در تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی، فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی، سال پنجم، شماره 17، صص 206-191.
  6. دادگران، سید محمد (1394): مبانی ارتباطات جمعی، انتشارات فیروزه، چاپ بیستم،  تهران.
  7. داودی، نادر (1379): بهره مندی جوانان ایرانی از مطبوعات ورزشی، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی.
  8. رضا قلی زاده، بهنام (1389): مروری بر اثرات رسانه ها بر گردشگری، فصلنامه پژوهش های ارتباطی، سال هفدهم، شماره 64، تهران، صص 185-159.
  9. زیتونلی، عبدالحمید؛ فراهانی، ابوالفضل و حسن اسدی (1392): گردشگری ورزشی و اثرات بلندمدت اقتصادی بررسی دیدگاه کارشناسان گردشگری و تربیت بدنی و گردشگران در مورد اثرات توسعه توریسم ورزشی بر اشتغال و درآمد در استان گلستان، فصلنامه رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دوره 1، شماره 1، صص 18-9.
  10. شاه محمدی، عبدالرضا (1385): اقناع و تبلیغ: جامعه شناسی و فنون، چاپ اول، انتشارات زرباف اصل، تهران
  11. شاه محمدی، عبدالرضا (1390). بررسی نقش رسانه ها در امنیت ملی، فصلنامه مطالعات رسانه ای، سال ششم، شماره 14، تهران، صص 56-43.
  12. عباسی، اعظم (1389): بررسی آمیخته های بازاریابی در صنعت گردشگری ورزشی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری.
  13. قیامی راد، امیر؛ محرم زاده، مهرداد و باقر حسین پور (۱۳۸۷): رابطه دیدگاه مدیران ورزشی و مدیران گردشگری کشور و عوامل گردشگری ورزشی در ایران، فصلنامه المپیک، دوره شانزدهم، شماره 42، صص ۶۱-۵۱.
  14. کاوسی، اسماعیل و سید محمود هاشمی (1390): ارزیابی نقش رسانه ملی درتحقق مهندسی فرهنگ سازمانی، فصلنامه مطالعات رسانه ای، سال ششم، شماره 13، صص 105-85.
  15. مرکز آمار ایران (1395): نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان آذربایجان شرقی.
  16. مهدی زاده ملاباشی، تورج (1395): طراحی الگوی برنامه‌ریزی رسانه‌ای مبتنی بر گردشگری مذهبی در ایران، مطالعه موردی: کشور آذربایجان، رساله دکتری مدیریت رسانه ای، دانشگاه امام رضا (ع).
  17. یاوری، یوسف؛ عسگریان، فریبا و محمد خیری شجاعی (1395). چالش های توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ارس با تاکید بر نظرات مدیران و کارشناسان، دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، سال پنجم، شماره 1، صص 244-233.
    1. Azubuike, Ch. Endwell Onyinye, N. Grace Nnennaya, N. (2017): THE ROLE OF THE MEDIA IN TOURISM DEVELOPMENT IN NIGERIA: THE RIVERS STATE EXPERIENCE, Journal of  New Media and Mass Communication, Vol.57, pp: 23–28.
    2. Cho, K. (2001): DEVELOPING TAEKWONDO AS A TOURIST COMMODITY, Journal of Applied Sports Sciences, Vol. 13 Issue 2, Pp: 53-62.
    3. Cristea, A. Apostol, M-S. Dosescu, T. (2015): THE ROLE OF MEDIA IN PROMOTING RELIGIOUS TOURISM IN ROMANIA,  Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 188, pp: 302–306.
    4. Gratton, C., Dobson, N., & Shibli, S. (2012): Chapter 3-The role of major sports events in the economic regeneration of cities: Lessons from six World or European Championships. Routledge Online Studies on the Olympic and Paralympic Games, 1(45), pp: 35-45.
    5. Hinch, T., & Higham, J. (Eds.), (2004): Sport tourism development. Tonawada, NY: Channel View Publications, pp: 15-21.
    6. Mercille, J. (2005): MEDIA EFFECT ON IMAGE: THE CASE OF TIBET, Journal of Annals of Tourism Research, 32 (4), pp: 1039-1055.
    7. Preuss, H., & Solberg, H. A., (2006): ATTRACTING MAJOR SPORTING EVENTS-THE ROLE OF LOCAL RESIDENTS, Journal of European Sport Management Quarterly, 6 (4), pp: 391-411.