واکاوی عوامل تأثیر گذار برکارآفرینی زنان درتعاونی های روستایی خراسان جنوبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیا، دانشگاه بیرجند، ایران

2 دانشگاه بیرحند

3 دانشگاه بیرجند

10.30495/jzpm.2024.33572.4346

چکیده

تعاونی های روستایی با فراهم کردن فرصت هایی برای رشد اقتصادی ، پیشرفت اجتماعی و توسعه مهارت ، نقش مهمی در توانمندسازی زنان دارند. پژوهش حاضر به بررسی عوامل تاثیر گذار بر کارآفرینی زنان در تعاونی های روستایی می پردازد و از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش پژوهش نیز در زمره پژوهش‌های توصیفی- تحلیلی قرار می‌گیرد. از نظر نحوه اجرا و زمان گردآوری داده‌ها پیمایشی و مقطعی و از نظر ماهیت داده‌ها کمی می‌باشد. جامعه تحقیق این پژوهش شامل تعاونی‌های فعال در زمینه کارآفرینی تعاونی‌های زنان روستایی خراسان جنوبی می‌باشد در مجموع 16 تعاونی زنان روستایی در این محدوده تعداد 11 تعاونی به صورت نیمه فعال و فقط 5 تعاونی به صورت فعال به کارخود ادامه می‌دهند .با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی از میان 68 گویه موجود در پرسشنامه که در ارتباط با این موضوع مطرح‌ شده است که چهار عامل اصلی: فردی – روان‌شناختی، آموزشی –ترویجی، اقتصادی و اجتماعی شناسایی شد که در بررسی الگوی ساختاری عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی تعاونی‌های زنان روستایی خراسان جنوبی به‌وسیله مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار smart PLS این نتیجه حاصل شده که از میان چهار مسیر ترسیم شده چهار عامل (فردی -روان‌شناختی)، (آموزشی – ترویجی )، (اقتصادی)، (اجتماعی) به سمت میزان کارآفرینی فقط مسیر عامل (آموزشی – ترویجی )به میزان کارآفرینی با ضریب تأثیر 264/0 معنی‌دار است و بقیه مسیرهای تعیین شده در داخل معنادار نیست. پس نتیجه میگیریم که در مدل بررسی شده در شرایط کنونی، فقط عامل (آموزشی – ترویجی ) برروی کارافرینی تأثیر معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring Factors Influencing Women's Entrepreneurship in Rural Cooperatives of South Khorasan Province

نویسندگان [English]

  • Javad Mikaniki 1
  • Mohammad Esakandari sani 2
  • Narges Khedmati 3
1 Geography Department- University of Birjand- Iran
2 Department of Geography
3 university of Birjand
چکیده [English]

This study investigates the factors influencing women's entrepreneurship in rural cooperatives in South Khorasan Province, Iran. The research is applied in terms of its purpose and descriptive-analytical in terms of its research method. It employs a cross-sectional survey design and utilizes quantitative data. The research population encompasses active cooperatives engaged in women's rural cooperatives' entrepreneurship in South Khorasan Province. A total of 16 rural women's cooperatives operates in the region, with 11 being semi-active and only 5 fully active. Utilizing exploratory factor analysis, four primary factors emerged from the 68 questionnaire items: individual-psychological, educational-promotional, economic, and social. To examine the structural pattern of factors influencing women's entrepreneurship in rural cooperatives in South Khorasan Province, structural equation modeling (SEM) was conducted using Smart PLS software. The results indicate that among the four paths modeled, only the educational-promotional factor significantly influences the level of entrepreneurship, with a path coefficient of 0.264. The remaining modeled paths are not statistically significant. Consequently, the findings suggest that in the current context of the examined model, only the educational-promotional factor exerts a meaningful impact on entrepreneurship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Women's Entrepreneurship
  • " Empowerment
  • "Women's Cooperatives
  • "

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 09 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 30 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 مهر 1403