نقش و جایگاه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در گردشگری تاب آور به‌منظور ارتقاء رقابت‌پذیری منطقه‌ای

نوع مقاله : مقاله های برگرفته از پایان نامه

نویسندگان

1 گروه مهندسی شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران(تهران)

2 گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنغت ایران، تهران، ایران

چکیده

با رشد جهانی‌شدن و تغییرات سریع در جهان، موضوع رقابت‌پذیری منطقه‌ای از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار شده‌است. حمل‌ونقل و توسعه آن‌قدر به‌هم تنیده‌اند که یادآوری هرکدام، دیگری را به ذهن می‌آورد. ازنظر برخی صاحب‌نظران توسعه یک منطقه فقط با توسعه‌ی حمل‌ونقل اتفاق نمی‌افتدو ایشان معتقدند که اگر منطقه‌ای مزیت نسبی قابل رقابتی در برابر دیگر‌مناطق نداشته باشد نمی‌تواند در این عرصه موفق شود که مناطق با‌توجه به شرایطی که دارند از مزیت‌های نسبی گوناگونی می‌توانند برخوردار شوند با توجه به اینکه استان یزد پتانسیل‌های گردشگری زیادی دارد و با برنامه‌ریزی گردشگری به‌صورت تاب‌آور می‌تواند در این‌زمینه دارای مزیت‌نسبی شود، هدف از این پژوهش کشف رابطه‌ی زیرساخت‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای در ارتقا گردشگری تاب‌آور منطقه‌ای و برنامه‌ریزی جهت هماهنگی این روابط برای رقابت‌پذیر نمودن منطقه می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی می‌باشد و با بررسی مبانی‌نظری و استخراج شاخص‌های مشترک گردشگری تاب‌آور و حمل‌ونقل جاده برای رقابت‌پذیر نمودن استان یزد برنامه‌ریزی می‌کند.به‌طوری‌که ابتدا شاخص‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای که دارای ارتباط با گردشگری تاب‌آور می‌باشد شناسایی شد و از میان شاخص‌های شناسایی‌شده مواردی را که بر‌روی رقابت‌پذیری منطقه‌ای اثر دارد استخراج گردید وبه منظور بررسی این شاخص ها در استان یزد شاخص‌های هر مولفه درون طرح‌های فرادست استان یزد از طریق نرم‌افزار MAXQDA بررسی شد و میزان توجه هر‌طرح به هر‌مؤلفه مشخص شد درنهایت به‌منظور تحلیل روابط متقابل مؤلفه‌های رقابت‌پذیری منطقه‌ای 8 مؤلفه به‌عنوان داده‌ی ورودی به نرم‌افزار MicMAC مورداستفاده قرار گرفت. که نتایج نشان‌می‌دهد از میان 8 مؤلفه‌ی بررسی‌شده در این‌تحقیق، 4 مؤلفه به‌عنوان عوامل کلیدی مؤثر‌بر توسعه‌ی حمل‌ونقل جاده‌ای و گردشگری تاب‌آور به‌منظور رقابت‌پذیری منطقه‌ای در استان یزد انتخاب‌شده است. از بین این 4 مؤلفه، مؤلفه‌های‌گردشگری، حمل‌ونقلی و اقتصادی که از تأثیرگذاری بالا و کمترین تأثیرپذیری برخوردارند به‌عنوان مؤثرترین و کلیدی‌ترین مؤلفه‌ها و مؤلفه مدیریتی سیاسی به‌عنوان مؤلفه‌ی تنظیم‌کننده انتخاب‌شده‌است. با‌توجه به اینکه طرح‌های توسعه‌ای استان یزد به مؤلفه‌های اقتصادی و گردشگری تا حد نسبتاً مناسبی توجه داشته‌اند اما نسبت به مؤلفه‌های‌حمل‌ونقلی و مدیریتی_سیاسی توجه چندانی نشده‌است. بنابراین به‌منظور دست‌یابی به توسعه‌ی زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و گردشگری تاب‌آور به‌منظور رقابت‌پذیر نمودن استان یزد باید شاخص‌های مؤلفه‌های مدیریتی سیاسی و حمل‌ونقلی را بهبود بخشید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role and position of transport infrastructure in resilient tourism in order to promote regional competitiveness

نویسندگان [English]

  • Homeira Beiki 1
  • samaneh jalilisadrabad 2
1 Department of Urban Planning Engineering, Iran University of Science and Technology (Tehran)
2 school architecture & environmental design,, IUST, Tehran, Iran.
چکیده [English]

ith the growth of globalization and rapid change in the world, the issue of regional competitiveness has become increasingly important. Transportation and development are so intertwined that each remembers the other. According to experts, the development of a region does not happen only with the development of transportation, and they believe that if regions do not have a comparative advantage over other regions, they can not succeed in this area. Considering that Yazd province has a lot of tourism potentials and can have a comparative advantage in this field by tourism planning, the purpose of this study is to discover the relationship between regional transport infrastructure in promoting regional tourism and planning for coordinationThese relationships For to make the region competitive.
The present study is of an applied type and plans to make Yazd province competitive by examining the theoretical foundations and extracting the common indicators of sustainable tourism and road transport. The identified indicators were extracted from the items that have an effect on regional competitiveness. In order to study these indicators in Yazd province, the indicators of each component within the superior projects of Yazd province were reviewed through MAXQDA software and the attention of each project to each The component was identified. Finally, in order to analyze the interrelationships, the competitiveness components of the 8-component regions were selected as input data to the MicMAC software. The results show that among the 8 components studied in this study, 4 components have been selected as key factors affecting the development of road transport and sustainable tourism for regional competitiveness in Yazd province. These four components are the components of tourism, transportation and economy, and the component of political management. Considering that the development plans of Yazd province have paid due attention to the economic and tourism components, but not much attention has been paid to the transport, transport and political-management components. Therefore, in order to achieve the development of road transport infrastructure and sustainable tourism in order to make Yazd province competitive, the indicators of political management and transportation components must be improved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Road Transport
  • Resilient Tourism
  • Regional Competitiveness
  • MAXQDA
  • MicMAC

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 12 مهر 1401
  • تاریخ دریافت: 02 اسفند 1400
  • تاریخ بازنگری: 01 اردیبهشت 1401
  • تاریخ پذیرش: 03 اردیبهشت 1401